Het consumentenvertrouwen in Nederland is in juni flink verbeterd ten opzichte van een maand eerder. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen klom naar een stand van 6, tegen 2 in mei. Dat is het hoogste niveau in bijna acht jaar tijd. 

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.

Volgens het CBS zijn consumenten vooral positiever geworden over het economisch klimaat. Ook oordelen consumenten minder negatief over hun toekomstige financiële situatie. Ze vinden het een gunstige tijd voor het doen van grote aankopen, stelt het CBS.

Het statistiekbureau meldde ook dat consumenten optimistischer zijn geworden over de arbeidsmarkt. De verwachting voor de toekomstige werkloosheid verbeterde aanzienlijk en is in juni voor het eerst in ruim vier jaar tijd positief.

Het consumentenvertrouwen ligt momenteel duidelijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 met 27 de hoogste stand ooit. Het dieptepunt werd met min 44 bereikt in februari 2013.

Consumenten geven meer uit

Het CBS maakte tevens bekend dat de uitgaven van consumenten in april verder zijn gegroeid, al lag het groeitempo minder hoog dan een maand eerder.

De consumentenbestedingen lagen in april 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Een maand eerder stegen de uitgaven op jaarbasis nog met 1,9 procent.

Binnenlandse-consumptie-door-huishoudens-volume-koopdaggecorrigeerd-15-06-16

Net als in maart namen vooral de uitgaven aan gas, huishoudelijke apparatuur en woninginrichting toe. Ook trokken Nederlanders vaker de portemonnee voor duurzame goederen. Deze uitgaven namen met 2 procent toe.

Ook aan diensten zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen werd meer uitgegeven. Deze groep is goed voor ruim de helft van de zogeheten consumptieve bestedingen, aldus het statistiekbureau.

Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten iets minder uit dan een jaar eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl